مهاجرت به کانادا

موقعیت جغرافیایی

کانادا به عنوان دومین کشور وسیع جهان در شمال قاره آمریکای شمالی واقع است. این کشور دارای مرز مشترک با ایالات متحده است که طولانی ترین مرز زمینی در جهان می باشد. در این کشور پهناور حدود چهل میلیون نفر ساکن هستند. در نتیجه تراکم جمعیت کم و فاصله شهرها از یکدیگر نسبتا زیاد است. آبشار نیاگارا پهناور ترین آبشار جهان هم در مرز این کشور با ایالات متحده قرار دارد.

استان ها و مناطق کانادا

 کانادا دارای 10 استان به نام های: نیوفاندلند و لابرادور، جزیره پرنس ادوارد، نواسکوشیا، نیوبرانزویک ،کبک، انتاریو، مانیتوبا، ساسکاچوان، آلبرتا، بریتیش کلمبیا و 3 منطقه به نام های:  نوناووت، قلمروهای شمال غربی، یوکان می باشد .

پایتخت کانادا، آتاوا و بزرگترین شهر این کشور تورنتو است.

زبان

 زبان رسمی در این کشور انگلیسی و فرانسوی می باشد .

شرایط سیاسی

ساختار و تفکرات سیاسی و نیز تصمیمات دولت ها می تواند نقش مهمی در زندگی شهروندان هر کشور داشته باشد. دولت فدرال کانادا اداره حکومت را بدست دارد. اما دولت های استانی در این کشور قدرت بسیار زیادی دارند.
مجلس سنا و مجلس عوام در کانادا قوانین را به تصویب می رسانند. نمایندگان مجلس عوام از طریق انتخابات وارد مجلس می شوند و می توانند با برتری حزبی، نخست وزیر و در نهایت کابینه را مشخص کنند. وجود چنین شرایطی باعث شده است تا دموکراسی در کانادا اهمیت ویژه ای پیدا کند چرا که به ندرت مصوبات مجلس عوام توسط مجلس سنا به چالش کشیده می شود.

شرایط اقتصادی

وضعیت اقتصادی و رفاه اجتماعی کشور کانادا در سطح مطلوبی قرار دارد. اقتصاد آن در بین ده اقتصاد برتر جهان قرار دارد. این کشور رتبه سوم را در حوزه بزرگترین ذخایر نفتی جهان دارا است و همچنین چهارمین صادرکننده نفت جهان محسوب می‌شود. کشور کانادا به عنوان نهمین اقتصاد بزرگ جهان، یک سوم درآمد ناخالص خود را مدیون تجارت بین‌الملل، صادرات و واردات کالا و خدمات است.
کانادا دارای درآمد سرانه بالایی است و نزدیکی جغرافیایی این کشور با آمریکا سبب شده است تا روابط اقتصادی میان آن ها بسیار گسترده باشد به گونه ای که آمریکا و کانادا بزرگترین ارتباط اقتصادی را در جهان دارند. 

شرایط آب و هوا

معمولاً بررسی وضعیت آب و هوا در مقصد مورد نظر یکی از کارهایی است که باید انجام شود. بنابراین، آگاهی از وضیعت اقلیمی این کشور مخصوصاً برای مهاجران بسیار حایز اهمیت است.
کانادا به علت وسعت زیادی که دارد در هر بخش، دارای آب و هوای متنوعی می باشد. در مناطق غیرساحلی، زمین ممکن است ۶ ماه از سال پوشیده از برف باشد و بخش‌هایی از شمال کانادا می تواند در تمام طول سال برفی باشد.
در سواحل شرقی و غربی کشور کانادا، میانگین حداکثر دما عموماً کمتر از ۲۰ درجه سانتی‌گراد است. در حالی که در مناطق بین این سواحل، میانگین حداکثر دما در فصل تابستان از ۲۵ درجه سانتی‌گراد الی ۳۰ درجه سانتی‌گراد متغیر است. البته در برخی مناطق ممکن است دمای هوا به حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد نیز برسد.

ویزا

اخذ ویزای کانادا به عوامل مختلفی نظیر سن، مهارت شغلی، تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسه و ارتباط خانوادگی بستگی دارد. ویزای کانادا به صورت ویزای موقت، ویزای موقت چندبار ورود و یا ویزای اقامت دائم صادر می شود.

ویزای موقت: در این نوع از ویزا اجازه ورود به کشور کانادا برای مدت معینی صادر می شود که معمولاً 6 ماه یا کمتر است.  پس از انقضای این مدت افراد باید از خاک کانادا خارج شوند.
ویزای توریستی، ویزای کسب وکار، ویزای تحصیلی و ویزا با هدف تولد فرزند از جمله ویزاهای موقت می باشند.

 ویزای موقت چند بار ورود به کانادا: در این نوع ویزا به شخص اجازه می دهد تا زمانی که  ویزا اعتبار دارد، چندین بار وارد کشور کانادا شود و به طور موقت در این کشور اقامت داشته باشد.

ویزای اقامت دائم : ویزای اقامت دائم کانادا مانند: ویزای اکسپرس اینتری، سرمایه گذاری و استارتاپ، سندی است که نشان می دهد فرد، مقیم این کشور محسوب می‌شود و همچنین بدون محدودیت زمانی در این کشور می تواند زندگی، کار یا تحصیل کند.

انواع ویزا کانادا شامل :

ویزای توریستی

با ویزای توریستی افراد برای اهداف گردشگری، شرکت در کنفرانس یا همایش و دیدار با اعضای خانواده یا دوستان اجازه ورود به کانادا را دریافت می کنند.

ویزای توریستی به دو صورت صادر می شود:

سینگل : فرد متقاضی تا انقضای مدت اعتبار ویزا می تواند در کانادا سکونت داشته باشد اما اگر زودتر از تاریخ انقضاء، کشور را ترک کند باید برای ورود مجدد تقاضای صدور ویزا نماید.

مالتیپل : در این نوع ویزا که به ویزای 5 ساله هم مشهور است، فرد متقاضی می تواند به صورت نامحدود تا پایان اعتبار ویزا به کانادا سفر کند و در هر بار ورود به کانادا  می تواند تا 6 ماه در این کشور اقامت داشته باشد.

شرایط دریافت ویزای توریستی :

  • دارای سن 18 سال به بالا
  • ترجمه تمام مدارک مورد نیاز به زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • دارای تمکن مالی کافی برای مدت اقامت
  • عدم سابقه کیفری
  • فقدان قصد تحصیل یا کار

ویزا با هدف تولد فرزند

تولد فرزند در کانادا او را از تمام حقوق و امتیازاتی که شهروندان کانادایی دارند، بهره مند می کند.کودکانی که در کانادا متولد می شوند حتی اگر به کشور خود باز گردند، همچنان شهروند این کشور باقی می مانند. بنابراین می تواند در هر زمان که بخواهد بدون اخذ ویزا وارد کشور کانادا شده و در این کشور اقامت داشته باشد. نکته قابل توجه این است که والدین وی نمی توانند با این روش، اقامت اخذ کنند.

متوسط هزینه زندگی در کانادا

میانگین هزینه ی ماهانه زندگی در کانادا برای یک نفر و نیز یک خانواده ۴ نفره در سال ۲۰۲۴ به شرح زیر است:

فرد مجرد

  • متوسط هزینه زندگی در کانادا بدون در نظر گرفتن اجاره خانه : حدود 1500 دلار کانادا
  • متوسط هزینه زندگی در کانادا با در نظر گرفتن اجاره آپارتمان ۱خوابه بیرون از مرکز شهر: حدود 33 هزار دلار کانادا

خانواده ۴ نفره

  • میانگین هزینه زندگی در کانادا بدون در نظر گرفتن اجاره آپارتمان حدود 5200 دلار کانادا
  • میانگین هزینه زندگی در کانادا با در نظر گرفتن اجاره آپارتمان ۳ خوابه بیرون از مرکز شهر:  حدود 8 هزار دلار کانادا