ویزای تحصیلی کانادا

 

تحصیل در کانادا نیازی به شرکت در آزمون ورودی کالج یا دانشگاه ندارد. با دریافت پذیرش تحصیلی و پس از آن اخذ ویزای تحصیلی کانادا در قالب سندی تحت عنوان study permit می توان برای مهاجرت اقدام کرد.

 

در این مقاله سعی در بررسی:

 

  • نحوه اخذ اقامت از طریق تحصیلی
  • مدارک لازم برای پذیرش تحصیل در دانشگاه های کانادا
  • اخذ ویزای تحصیلی کانادا

ویزای تحصیلی کانادا مدرکی است که به متقاضیان اجازه می دهد در مؤسسات آموزشی تعیین شده در کانادا مانند مدارس، دانشگاه ها، کالج محلی و کالج عمومی تحصیل کنند.
فرد متقاضی می تواند تا پایان دوره تحصیل، در کشور کانادا اقامت داشته و در نهایت با اشتغال در یک کار تمام وقت، شرایط خوبی را برای دریافت اقامت دائم خود فراهم کند. نظام آموزشی این کشور به صورت استانی اداره می‌شود؛ لذا نمی‌توان نکات مشخص و ثابتی را به عنوان شرایط تحصیل در کانادا بیان کرد. پذیرش تحصیل در یک کشور انگلیسی‌ زبان نیازمند تسلط به این زبان است. در نهایت پس از دریافت نامه قبولی از دانشگاه، می بایست نامه مربوطه برای سفارت ارسال شود تا امکان دریافت ویزای تحصیلی  فراهم گردد.

داشتن تمکن مالی برای پرداخت شهریه و هزینه های زندگی از شروط اصلی اخذ ویزای تحصیلی است.

نکته قابل توجه این است که استادی پرمیت، ویزا نیست و متقاضی اجازه ورود به کانادا را ندارد.

ویزای تحصیلی کانادا شامل ویزای دانشجویی و ویزای دانش آموزی است.

  • ویزای دانشجویی :این نوع ویزا برای متقاضیان بالای ۱۸ سال که قصد تحصیل در کالج‌ها و دانشگاه‌ها را دارند، صادر می‌شود. 
  • ویزای دانش آموزی: این نوع ویزا برای متقاضیان زیر ۱۸ سال که قصد تحصیل در مدارس را دارند، صادر می‌شود.

شرایط اخذ ویزای دانشجویی کانادا

  • متقاضی بتواند از یکی از دانشگاه‌ها یا کالج‌های معتبر کانادا پذیرش دریافت کند.
  • فرد متقاضی بتواند شهریه تحصیلی و هزینه زندگی حداقل یک سال را پرداخت نماید و گواهی تمکن مالی خود را به اداره مهاجرت کانادا ارائه دهد.
  • تای (وابستگی) کافی در کشور مبدأ  داشته باشد.
  • متقاضی بتواند افسر اداره مهاجرت را قانع کند که تحصیل در مقطع و رشته مورد نظر در کانادا مزایا و تاثیرات مثبت بسیاری در آینده وی دارد به طوری که در کشور خود نمی‌تواند به آن اهداف برسد
  • افسر اداره مهاجرت کانادا قانع شود که ماندن متقاضی در کانادا موقت خواهد بود و پس از پایان تحصیل این کشور را ترک خواهد کرد
  • فرد متقاضی از لحاظ جسمی سالم باشد
  • سوء پیشینه نداشته باشد

شرایط اخذ ویزای دانش آموزی کانادا

برای دریافت ویزای دانش آموزی کانادا، علاوه بر موارد فوق، داشتن شرایط ذیل ضروری است:

  • متقاضی از یکی از مدارس معتبر کانادا در مقطع دبستان یا دبیرستان پذیرش داشته باشد؛
  • اگر متقاضی 10 سال و کمتر داشته باشد ، باید یکی از والدین یا قیم قانونی‌اش او را برای دوران تحصیل در کانادا همراهی کند.
  • اگر متقاضی بالای ۱۰ سال داشته باشد، در صورت همراهی نکردن والدین، باید فردی به عنوان کاستودین متقاضی، در کانادا، معرفی گردد .

یکی از مزایای تحصیل در کانادا این است که دانشجویان بین‌المللی حق کار دارند. کار دانشجویی در حین تحصیل ، می‌تواند بخش زیادی از هزینه‌های دانشجویی  شامل شهریه دانشگاه و هزینه زندگی را پوشش دهد. دانشجویان می‌توانند به صورت پارت تایم تا ۲۰ ساعت در هفته  به کار دانشجویی مشغول شده و درآمد کسب کنند.

فرق کالج با دانشگاه

دانشگاه : مکان های علمی هستند که توجه به مفاهیم تئوری دارند. مانند: رشته های علوم، مهندسی، پزشکی و …

کالج : تمرکز کالج ها بر روی مفاهیم اجرایی است. به گونه ای که افراد متقاضی کار فنی یاد بگیرند و سریعاً بتوانند وارد بازار کار شوند. بنابراین کالج ها گزینه بهتری هستند. مانند: حسابداری، رشته های فنی (لوله کشی ، برق کاری و …)

مدت زمان تحصیل

مدت زمان تحصیل در کالج ها معمولا بین 8 ماه تا 5/1 سال، در دانشگاه ها در مقطع کارشناسی  3 تا 4 سال، کارشناسی ارشد 5/1 تا 2 سال و دکتری بین 4 تا 6 سال می باشد.

رشته های پر طرفدار در کانادا

1.دوره‌های  ام بی ای MBA یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در کانادا است. از مزایای مهم تحصیل در این رشته می‌توانیم به فراوانی فرصت‌های شغلی و درآمد بالای آن اشاره کنیم. البته باید در نظر بگیرید که هزینه تحصیل در این رشته در برخی از دانشگاه‌های کانادا کمی گران است.

۲. کامپیوتر و مهندسی نرم افزار

۳. مدیریت امورمالی

 ۴. پرستاری

۵داروسازی

۶. مهندسی

۷. مهندسی شیمی یا نفت

۸. زمین شناسی

۹. علوم کشاورزی و جنگلداری

۱۰. روزنامه نگاری

آزمون های مورد تایید کانادا

CELPIP – CAEL  – DOLINGO – TOEFL – IELTS – PTE 

سطح نمره آیلتس با توجه به دانشگاه، مقطع و رشته تحصیلی متفاوت است. اما معمولا برای تحصیل دردانشگاه های کانادا، اخذ نمره آیلتس 6.5 به بالا قابل قبول است.

ویزای کار پس از تحصیل

دانشجویان خارجی که تحصیلات بالاتر از مقطع دیپلم را در کانادا به اتمام رسانده اند ، مجاز هستند تا  ویزای کار پس از تحصیل ، تحت عنوان (PGWP) Post Graduation Work Permit  را درخواست دهند و با اخذ این ویزا در کانادا بمانند.
سابقه کاری که در این دوره می توانند کسب کنند این امکان را به آن ها می دهد تا برای اقامت دائم از طریق (CEC)Canadian Experience Class  یا همان تجربه کانادایی اقدام کنند.

vasily-koloda-8CqDvPuo_kI-unsplash