موقعیت جغرافیایی، پایتخت و سابقه تاریخی

عمان از نظر جغرافیایی از شمال به دریا ی عمان ،از شرق به دریای عرب ،از جنوب به یمن و از غرب به عربستان سعودی و امارات متحده عربی محدود می باشد. این کشور دارای 11 استان می باشد. مسقط ، پایتخت کشور در استان مسقط واقع می باشد.

عمان در طول تاریخ با چالش های متعددی همراه بوده ، تمدن در این کشور از 14هزار سال قبل آغاز و رویکرد باستانی این کشور بسیار ارزشمند است. از قرن نهم میلادی که زمان اوج رونق این کشور محسوب میشود تا به امروز، کشور عمان به عنوان آرام ترین کشورهای عرب در حوزه خلیج فارس شناخته میشود. تاریخچه کشور پادشاهی عمان نشان می‌دهد که این منطقه در زمان‌هایی بخشی از قلمرو پادشاهی ایران بوده‌است و ایرانیان زیادی در آن سکونت داشته اند.

عمان به دلیل تاریخ صدهزارساله خود به عنوان قدیمی ترین مناطق در میان کشورهای عربی شناخته میشود. از زمان روی کار آمدن سلطان قابوس ، این کشور از یک کشور منزوی و فقیر به یک کشور ثروتمند با زیرساخت‌های مدرن تبدیل شد و به سرعت رو به توسعه و پیشرفت حرکت کرد. سلطان قابوس با استفاده از منابع ارزی ناشی از درآمدهای نفتی و جهانگردی، زیرساخت‌هایی را ایجاد کرد و مسکن و مدرسه و بندرگاه ساخت. خود نیز با استفاده از این منابع ثروت شخصی عظیمی اندوخت به‌گونه‌ای که بنا بر گزارشهای نشریات غربی، یکی از ده پادشاه ثروتمند جهان به‌شمار می‌رفت. سلطان قابوس از طرفداران فرهنگ و موسیقی بود و اولین کسی است که دستور ایجاد خانه اپرا و موسیقی در کشورهای حوزه خلیج فارس را در عمان صادر کرد. وی همچنین برای ترویج صنعت سینما دستور به ساخت سینمای مدرن در عمان را نیز صادر کرد.

اکنون عمان نقش مهمی در تجارت منطقه خلیج فارس ایفا می‌کند و از لحاظ بسیاری از شاخص‌های مهم از جمله شاخص توسعه انسانی، وضعیت خوبی دارد.

فرهنگ، زبان و آب و هوا

عمان دارای فرهنگ بسیار قدیمی است. مردم عمان بسیار خونگرم هستند و مسافرت یا مهاجرت به این کشور، می تواند ازنظر فرهنگی، تجربه بسیار مفیدی باشد. زبان اصلی مردم، عربی است. زبان انگلیسی هم بسیار کاربرد دارد و می تواند در ارتباطات تجاری و رسمی مورد استفاده قرار گیرد. عمان یک کشور گرمسیر است و در تمام طول سال، دما و رطوبت بالایی دارد.

سیاست

 این کشور با نام رسمی سلطان نشین عمان شناخته می شود.
ماهیت حکومت عمان سلطنت مطلقه است و همه امور در شخص سلطان خلاصه می‌شود. با توجه به اینکه در عمان قانون اساسی وجود ندارد، قوای سه گانه از یکدیگر تفکیک و مجزا نمی‌شوند و سلطان بر هر سه قوه تسلط داشته و وظایف آن‌ها را مشخص می‌کند.
سلطنت در عمان موروثی است و جانشین سلطان، سه روز پس از مرگ یا کناره گیری وی از جانب خاندان سلطنتی انتخاب می‌شود و اداره کشور را در دست می‌گیرد. سلطان افزون بر مقام سلطنت، ریاست حکومت، مقام نخست وزیری و فرماندهی کل نیروهای مسلح را بر عهده دارد. وزرای کابینه ،اعضای مجلس و رئیس آن، دولت، رؤسای قوه قضائیه و قضات دادگاه‌ها از سوی سلطان تعیین می‌شوند.
در حکومت پادشاهی و سلطنتی عمان، همه چیز قائم به ذات سلطان است. تمام قوانین و تصمیم گیری‌های مهم با فرمان سلطان صادر می‌شود و تمامی آنها لازم الاجرا است. قوانین، احکام و فرمان‌ها از جانب شخص سلطان به تصویب می‌رسند. همچنین پیمان‌ها، قراردادها و منشورهای بین المللی پس از تایید و امضای سلطان به طور رسمی اعلام می‌شوند. سلطان در تصمیم گیری‌های خود از مشورت با وزراء و نمایندگان مجالس نیز بهره می‌برد. در عمان تشکیل هرگونه حزب سیاسی و انجمن ممنوع است.

روابط ایران و عمان

روابط دو جانبه خوبی بین عمان و جمهوری اسلامی ایران  بر قرار است .این دو کشور از روابط مشترک دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی نزدیکی برخوردار می‌باشند. ایران و عمان مالکان اصلی تنگه هرمز هستند که در روابط دو کشور بسیار تاثیرگذار است.
عمان در طول چهل سال گذشته بجز سه سال ابتدایی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، همواره روابط خوبی با ایران داشته و در وقایع و بحران های مختلف بین ایران و کشورهای غربی به عنوان میانجی عمل کرده ‌است.
سلطان قابوس پس از انقلاب ایران برای اولین بار بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ به عنوان رئیس دولت به ایران آمد تا بتواند از بسته شدن سفارت انگلیس جلوگیری کند. همچنین عمان در ادامه مذاکره هسته‌ای ایران با کشورهای اروپایی و آمریکا نقش مؤثری داشت.
روابط دو جانبه خوبی بین عمان و جمهوری اسلامی ایران برقرار است . این دو کشور از روابط مشترک دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی نزدیکی برخوردار می‌باشند. ایران و عمان مالکان اصلی تنگه هرمز هستند که در روابط دو کشور بسیار تاثیرگذار است. عمان در طول چهل سال گذشته بجز سه سال ابتدایی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، همواره روابط خوبی با ایران داشته و در وقایع و بحران های مختلف بین ایران و کشورهای غربی به عنوان میانجی عمل کرده ‌است.  سلطان قابوس پس از انقلاب ایران برای اولین بار بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ به عنوان رئیس دولت به ایران آمد تا بتواند از بسته شدن سفارت انگلیس جلوگیری کند. همچنین عمان در ادامه مذاکره هسته‌ای ایران با کشورهای اروپایی و آمریکا نقش مؤثری داشت.

چرا باید عمان را بیشتر بشناسیم

همه ما باید قبل از هر تصمیم کوچک یا بزرگ، فواید و معایب و به بیان دیگر نکات مثبت ومنفی آن را بررسی کنیم. در این صورت، آگاهانه تر تصمیم گرفته ایم و برای رفع مشکلات اقامتی و یا پذیرش آن آمادگی بیشتری داریم.
در اینجا به بعضی از فواید و نکات مثبت زندگی و کار در عمان می پردازیم که سبب مهاجرت تعداد زیادی از ایرانی ها به این کشور شده  است.
عمان از امن ترین کشور های منطقه و جهان است، از این رو به آن لقب سوئیس خاور میانه داده اند.
کیفیت زندگی در عمان در سطح بالایی همراه با آرامش و امید به آینده است. میانگین حقوق و دستمزد در عمان بالاست. سرمایه گذاری از برخی معافیت های مالیاتی برخوردار می باشد .
مدارس اروپایی و آمریکایی برای تحصیل فرزندان وجود دارد. خودروی شخصی با قیمت مناسب در دسترس می باشد. پرواز های منظم بین تهران – مسقط، مشهد- مسقط برقرار است .

هوای عمان بسیار گرم و شرجی است و امکان دارد تحمل این گرما برای عده ای از مردم ایران که در مناطق معتدل و سردسیر زندگی می کنند، سخت باشد. اما اقامتگاه ها کاملا خنک هستند و تهویه هوای مطبوعی دارند. برای حمل و نقل عمومی، تمام امکانات جهت تهویه مطبوع هوا درنظر گرفته می شود.

حتما به این نکته توجه داشته باشید هزینه زندگی ازجمله خدمات بهداشتی و درمانی در عمان به نسبت ایران بالاتر است.
روابط ایران و عمان از بعد سیاسی و اقتصادی از درجه بالا برخوردار است.  کشور عمان رشد اقتصادی خوبی دارد و اقتصاد این کشور به دلیل دوری از تنش های سیاسی، بسیار پایدار است. امکان داشتن حساب های بانکی بین المللی از مزایای اقامت در کشور عمان است. ایران و عمان از لحاظ جغرافیایی فاصله کمی دارند و هزینه رفت و آمد به نسبت سایر کشور های دنیا کمتر است و اقامت در این کشور شرایط را برای مهاجرت به سایر کشور های دنیا نیز آسان تر می کند.
کشور عمان با کشور آمریکا و چند کشور دیگر پیمان تجارت آزاد دارد. در نتیجه بیشترین  سرمایه گذاری توسط آمریکایی ها در این کشور انجام می شود.
عمان در موفقیت استراتژیک خوبی است و با حدود 176 کشور دنیا صادرات غیر نفتی دارد.

شرایط عمومی اخذ اقامت عمان:

در عمان به کارت اقامت (بطاقه)گفته میشود. شرایط عمومی گرفتن بطاقه عبارتند از :

1- داشتن پاسپورت معتبر
2- انجام اقدامات لازم جهت اخذ ویزا
3- اجاره یا خریداری محلی جهت اسکان
4- انجام اقدامات لازم جهت بهره مندی از بیمه درمانی مناسب
5- داشتن تمکن مالی بالا برای اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری
6- ارائه مدارک تأیید شده از دانشگاه برای اخذ اقامت از طریق تحصیلی
7- داشتن پیشنهاد کاری خوب برای اخذ اقامت از طریق کاری

روش های اخذ اقامت عمان:

نحوه اخذ اقامت از طریق تولد:

اگر یکی از زوجین عمانی باشد میتواند فرزند خود را شهروند عمانی بداند. همچنین اگر خانواده عمانی کودک خارجی را به فرزندخواندگی قبول کنند، میتوانند اقامت دائم برای کودک اخذ کنند.

نحوه اخذ اقامت از طریق ازدواج:

یکی از روش های اخذ اقامت در عمان ازدواج است . متقاضی اقامت از طریق ازدواج، باید 6 ماه متداوم یا 8 ماه غیر متداوم به مدت یکسال در عمان حضور داشته باشد. هر دو طرف باید 14 روز قبل مراسم ازدواج در این کشور حاضر باشند. همچنین مراسم ازدواج باید در حضوردو نفر شاهد در عمان صورت بگیرد.

مدارک لازم برای مهاجرت به عمان از طریق ازدواج:

  1. اصل سند گواهی تولد
  2. مجرد بودن هردوطرف
  3. تکمیل فرم ازدواج
  4. داشتن گذرنامه یا پاسپورت
  5. ارائه عکس4×6
  6. ارائه گواهی عدم سوء پیشینه